Dauphine & More
Business definitie
Markt
Betreft de markt kun je het op veel mensen betrekken. De markt is namelijk al iedereen die een vakantie wil boeken. Daarnaast worden er thema-avonden georganiseerd en iedereen die hier in geïnteresseerd is behoort ook tot de markt.
Met de app is de markt gericht op mensen die online hun reisverzekering willen regelen en eventuele gemaakte foto's van de vakantie willen delen door middels van de app (BARG).
Techniek
Er zijn meerdere vormen van techniek die worden toegepast. Het bedrijf heeft namelijk kennis van de reisbranche. Daarnaast heeft zij kennis van het organiseren van thema-avonden. Eveneens is er kennis van reisverzekeringen.
Behoefte
Het is van belang om te weten wat de behoefte is van de consument wanneer zij een vakantie wil boeken of gebruik wil maken van de applicatie (BARG).
Wanneer de consument bijvoorbeeld een vakantie wil boeken via het reisbureau zal een aantal consumenten de behoefte hebben dat dit veelal voor hun wordt geregeld.
De consumenten die gebruik willen maken van de app zullen dit als voornaamste reden doen voor het gemak. De behoefte van de consument is hier dus vooral gemak en het uit handen geven. Via een applicatie kan namelijk gemakkelijk en snel veel informatie worden verkregen en heb je het gemak om een reisverzekering af te sluiten.
Marketing en getallen
Numerieke distributie
Hieronder vind u de berekening die nodig is om te komen tot de numerieke distributie:
Aantal plaatsen waar de app verkrijgbaar is / het mogelijke aantal verkoopplaatsen x 100%
Aantal plaatsen waar de app verkrijgbaar is 30 platforms
Het mogelijke aantal verkoopplaatsen is 350 platforms
(30 / 350) x 100% = 8,57%
Gewogen distributie
Om tot de gewogen distributie te komen zal onderstaande formule worden berekend:
(Omzet van de platforms waar de BARG app wordt aangeboden / omzet van de platforms waar de BARG app verkocht zou kunnen worden) / 100%
Omzet van de platforms waar de BARG app wordt aangeboden = €28.000 x 30 platforms = €840.000
Omzet van de platforms waar de BARG app aangeboden zou kunnen worden = €30.000 x 350 platforms = €1.050.000
(€840.000 / €1.050.000) x 100% = 8%
Selectie-indicator
De selectie-indicator geeft de verhouding tussen het marktbereik en de distributiespreiding weer:
Marktbereik / distributiespreiding
Marktbereik (gewogen distributie) = 8%
Distributiespreiding (numerieke distributie) = 8,57%
8% / 8,57% = 0,93%
Marktaandeel
Het marktaandeel geeft weer wat de verhouding is tussen omzet van de BARG-app vergeleken met de totale omzet van de markt in reisapplicaties.
Distributiespreiding x selectie-indicator x omzetaandeel
Distributiespreiding = 8,57%
Selectie-indicator = 0,93%
Omzetaandeel = 10%
8,57% x 0,93% x 10% = 0,8%
Week 2
Positionering
Door de uitbreiding van de applicatie (BARG) kan er nu gemakkelijk vanaf elke locatie informatie worden verkregen over de financiële producten. Daarnaast kunnen verzekeringen als schadeverzekeringen, levensverzekeringen of reisverzekeringen nu ook via de applicatie worden geregeld.
De app biedt daarnaast vele mogelijkheden voor de klant. De klant kan via de app bijvoorbeeld een afspraak maken met de adviseur. Zij kan ook wanneer zij hier geen behoefte aan heeft, het contact laten verlopen via de chatfunctie op de applicatie. Wanneer de klant daadwerkelijk met de adviseur een gesprek wilt zullen zij eerst een telefonische afspraak hebben om door te spreken wat volgens de adviseur de doorslag is voor een adviesgesprek. De klant bepaalt hierna of zij wel of geen adviesgesprek wilt.
De app zal zich richten op de klanten persoonlijk en hierdoor kan het zijn dat de klant een aanbod krijgt over een verzekering die wellicht bij hem/haar past. Wanneer een verzekering is afgesloten zullen de klanten via de app alles kunnen zien rondom deze verzekering. Polissen en lopende zaken zijn hier voorbeelden van.
Dienstenmarketingmix
Product
Het product is de BARG-applicatie.
Promotie
Pelle Barger zal als eerste zijn netwerk gebruiken ter promotie en zal dit doen door het gebruik van flyers. Daarnaast zullen de thema-avonden gelden ter promotie.
Plaats en tijd
Klant en dienstverlener blijven op afstand van elkaar gezien de communicatie geheel elektronisch verloopt.
Locatie waar de app te verkrijgen is:
- App store
- Google play
Prijs
De applicatie is geheel gratis te downloaden.
Proces
Het proces om de applicatie te downloaden is erg simpel. Om de app zelf te gebruiken voor bijvoorbeeld het afnemen van een financieel product wijst ook alles zichzelf. Zo zal er een account moeten worden gemaakt met daarin alle gegevens van de klant die worden gevraagd. De app is zeer gebruiksvriendelijk en wijst dan ook zichzelf. Wanneer er toch iets onduidelijk is kan er gebruik worden gemaakt van de chatfunctie.
De bondsbank zuiderzee
SWOT analyse
Sterktes
- Gebruik van big data voor het bereiken van potentiële klanten
- Groot aanbod van producten
- Deskundig personeel
Zwaktes
- Laag bereik tot potentiële nieuwe klanten
- Gemiddelde hypotheken liggen lager dan die van de andere banken
Kansen
- Verbetering op de hypothekenmarkt gezien de ontwikkelingen vanwege de nieuwbouw
- Meer naamsbekendheid
Bedreigingen
- Makelaars die bemiddelen en de klanten doorsturen naar de bank waar zij de beste relatie mee hebben
Kern/hoofdprobleem
Voor de bondsbank Zuiderzee is het op dit moment moeilijk om potentiële klanten te bereiken. Dit komt door het feit dat er in dorpen minder offertes worden aangevraagd dan in steden. Daarnaast worden de offertes nu vaker via de makelaar aangevraagd. De makelaar stuurt deze potentiële klanten dan vaak door naar de bank waar hij de beste relatie mee heeft. Door deze redenen heeft de bondsbank het moeilijk met aantrekken tot nieuwe klanten.
Toekomstig marketingplan
Product
Om zich te onderscheiden van andere banken met de standaardproducten moet de Bondsbank zich uitbreiden. Door het persoonlijk financieel advies doen zij dit en hierdoor regelen ze alles van de klant. Hiervoor is het van belang om proactief te zijn richting de klanten.
Promotie
Landelijk wordt de promotie doorgezet hoe deze is en blijft de bank sponsor van het nationale heren hockeyteam. Via big data moet er eveneens veel reclame worden gemaakt. Deze reclame kan ook persoonlijker worden gemaakt middels een snelle doorverwijzing naar de Bondsbank waar zij gelijk goed geholpen kunnen worden. Regionaal moet de bank zichtbaar zijn bij activiteiten in de omgeving zoals hockeytoernooien etc.
Prijs
De prijs moet ten alle tijden concurrerend blijven ten opzichte van de andere banken. Daarnaast zijn de klanten bereid een hogere prijs te betalen wanneer de toegevoegde waarde voor hen groter word.
Plaats
De bank moet gevestigd blijven in alle regiokantoren. De bondsbank moet zich gaan ontwikkelen via het internet. Daarnaast kunnen er ook afspraken worden gemaakt met makelaars dat zij via hen ook hypotheken verstrekken.
Personeel
Het personeel zal zich proactief moeten opstellen tot de klant. Dit zorgt voor een hoge toegevoegde waarde voor de klanten en hierdoor zijn zij bereid om financiële producten af te sluiten.
Maak jouw eigen website met JouwWeb