Growth hacking

Mijn onderwerp voor het vak marketing van diensten heeft betrekking op het growth hacking. 

 Mijn doel is om informatie te verstrekken aan bezoekers over growth hacking waardoor zij een inzicht krijgen in wat het betekent en hoe het in zijn gang gaat.  Daarnaast zal er worden verteld over bestaande growth hacks en hoe zij growth hacks zijn geworden.

 

Wat is growth hacking?

Growth hacking is een fase van een bedrijf waarin zij achter elkaar experimenteren op vele verschillende marketingkanalen om zo de meest effectieve manier te vinden om te groeien. Het is een marketingbegrip geworden sinds 2010 en vele marketing experts hebben vanaf toen ook  bijgedragen aan de term. Marketing experts noemen growth hacking ook wel een skill-set, strategie, visie of manier van aanpakken. 

 

Airbnb

Om een voorbeeld te geven van een bedrijf dat groot is geworden door growth hacking zullen we het kort gaan hebben over Airbnb.  Airbnb begon namelijk met kleinschalig bed & breakfast en is inmiddels uitgegroeid tot een enorm bedrijf in de hospitality waar vele hotelketens jaloers om zijn. 

 De grootste reden waarom Airbnb zo groot is geworden komt door de hack op Craigslist (gecentraliseerd netwerk van online gemeenschappen in de VS, waar advertenties staan die door ieder persoon kunnen worden geplaatst).  De oprichters van Airbnb wisten namelijk dit platform te hacken en hier op een slimme bot te bouwen. Deze bot zorgde ervoor dat alles wat als aanbod op Airbnb werd geplaatst, direct ook op Craigslist verscheen en iedereen deze advertentie dus gelijk kon zien. 

De website van Airbnb kon hierdoor dus meeliften op het grote aantal gebruikers van Craigslist. Hier staat Growth hacking dan ook bekend om dat zij gebruik maken van al bestaande media.

 

Analyse

In onderstaande paragraaf zal duidelijk worden gemaakt wat er met Airbnb is gebeurd nadat zij zijn begonnen met growth hacking. 

In de zomer van 2011 is Airbnb begonnen met de hack op Craigslist. Op dit moment waren zij al een goedlopend bedrijf en service. De hack heeft er voor gezorgd dat zij vele malen groter werden en dagelijks in het nieuws waren. Hotels zagen Airbnb nu ook wel als hun grootste concurrent. 

 

In bovenstaande grafiek ziet u de gegevens van het aantal bezoekers die gebruik maakten van Airbnb. Hierin is ook wel te zien dat nadat zij begonnen met growth hacking dat zij al snel in één jaar van 1 naar 3 miljoen gebruikers zijn gegaan.  Het aantal bezoekers is niet het enige dat gegroeid is.  

Airbnb had door deze bekende hack nu ook een vele malen grotere groeifinanciering en een flink aantal meer vermeldingen. Hieronder zijn in twee grafieken te zien wat hier de groei voor was.

 

Bovenstaande grafieken laten de werking van de hack het beste zien.  Gedurende Airbnb bleef groeien konden zij zich ook steeds meer op andere dingen gaan focussen zoals verbetering van de website. 

In 2012 had Airbnb dan ook wel 2.000 fotografen op freelance basis in dienst om foto's voor Airbnb te maken voor op de website. Dit kon zijn voor huizen die worden verhuurd maar daarnaast ook voor foto's van grote plaatsen en van uitjes wat zorgt voor een aantrekkelijke uitstraling voor de klant. 

 

Toegevoegde waarde

Wanneer u een bestaand bedrijf heeft maar veel nieuwe klanten wil werven zal growth hacking hiervoor kunnen zorgen. Als bedrijf zijnde zal je wel iemand in dienst moeten nemen om dit te kunnen doen wanneer je nog geen mankracht hebt die dit mogelijk kan maken. 

Er zal moeten worden gezocht naar veelgebruikte sites waar het mogelijk is om growth hacking toe te passen. Op een Facebook of Twitter zal dit namelijk nooit mogelijk zijn door de goede beveiliging van die sites. Een site als craigslist stuurt zich vooral vanzelf en had in de tijd van Airbnb niet de mankracht om de growth hacking tegen te gaan. Wanneer een goede website is gevonden zal de hack worden toegepast. Hieronder is een voorbeeld te zien wat een gebruiker van de gehackste site bijvoorbeeld te zien kreeg toen Airbnb Craigslist had gehackt. 

Deze vermelding zorgde voor nog meer gebruikers en binnen één jaar was Airbnb wereldwijd niet meer weg te denken.  

Wanneer een growth hack lukt zul je binnen aanzienlijke tijd vele malen groter kunnen worden als bedrijf. Het is dan van grootste belang dat je op voorhand genoeg mankracht hebt om dit te bewerkstelligen zodat er geen slechte recensies komen aan het begin door bijvoorbeeld slechte service. Dit kan er namelijk voor zorgen dat de media je in het verkeerde daglicht brengt en zo zou het snel de verkeerde kant kunnen opgaan waarin je wellicht zelfs klanten verliest. Het gemak moet uit het bedrijf spatten en de service moet top zijn. Zo ervaren de nieuwe klanten je bedrijf al gauw erg goed en zullen zij er gebruik van maken. De mond op mond reclame en de reclame die zij dan via grote social media verspreiden zorgt voor de uiteindelijke echte groei. Wanneer iemand in jou kring namelijk gebruik maakt van iets nieuws en hier tevreden over is wordt dit al gauw laten zien op de sociale media. Wanneer dit blijft gebeuren wordt je bedrijf ook wel gehyped worden en zal het op korte termijn een enorme groei ervaren.

 

Growth Hacking zelf toepassen

Om gebruik te maken van Growth Hacking is het verstandig dat u of een van de medewerkers verstand hebben van het plaatsen van bots op website (ICT gecombineerd met een hacking methode). Is dit niet het geval is het aan te raden iemand in te huren of in dienst te nemen die hier wel verstand van heeft.  Er zal als eerst moeten worden gekeken naar wat voor advertenties je normaal zou gebruik maken met het bedrijf. Wanneer dit is bepaald en er een advertentiewebsite bij aansluit, zal op deze website een bot kunnen worden geplaatst. Het is niet mogelijk om een bot te plaatsen op Facebook, Twitter of iets dergelijks. Dit is hier te goed voor afgesloten.  Veelal website waar het mogelijk is om gratis advertenties te plaatsen zullen goed werken. Wanneer de bot is geplaatst zal ten alle tijden zoveel advertenties als u wilt op de site kunnen worden gezet door de bot.